Onlangs gaf de minister in een interview met Nieuwsuur aan dat de opening van Lelystad Airport noodzakelijk is, anders zou het “zonde van het geïnvesteerde geld” zijn. Deze uitspraak brengt zorgen met zich mee voor de inwoners van Andijk en omliggende dorpen. Wat betekent de uitbreiding van Lelystad Airport voor onze regio, met name als het gaat om de overlast van laagvliegende vliegtuigen?
In 2018 werd er gesproken over maximaal twee vluchten per dag boven West-Friesland. Nu de plannen steeds concreter worden, lijkt het aantal vliegbewegingen fors hoger uit te vallen. De exacte impact op West-Friesland, en specifiek op onze dorpen, blijft echter onduidelijk.
Mark Hoogewerf van Hart voor Medemblik benadrukt: “Het is belangrijk dat de gemeente actief betrokken blijft bij deze ontwikkelingen en opkomt voor de belangen van onze inwoners. We moeten niet alleen kijken naar de economische voordelen, maar vooral naar de mogelijke hinder die het met zich meebrengt.”
Hart voor Medemblik heeft daarom de volgende vragen aan het college:
Verwachte aantallen vluchten
Eerdere berichten uit 2018 spraken over maximaal twee vluchten per dag over onze regio. Nu lijkt dit aantal, volgens recente berichten, aanzienlijk hoger te liggen. Kunt u bevestigen wat de verwachte aantallen zijn voor vluchten boven West-Friesland zodra Lelystad Airport volledig operationeel is?
Herziening luchtruim en betrokkenheid Medemblik
De Stichting Minder Hinder Boven Westfriesland heeft al eerder voorstellen gedaan om de vliegroutes te herzien en overlast te beperken. In hoeverre is de gemeente Medemblik betrokken bij het overleg over de luchtruimherziening en worden deze belangen actief meegenomen in de besluitvorming?
Stand van zaken vliegroutes Lelystad Airport
Wat is de huidige stand van zaken betreffende de vliegroutes van Lelystad Airport en de impact daarvan op West-Friesland? Wanneer was het laatste contact met het ministerie of andere betrokken instanties, en welke informatie over mogelijke overlast voor onze gemeente is toen gedeeld?